27. september 2013

Trylledej er fantastisk!

Det er lige før at trylledej er langt bedre at lege med end ler...

Jeg har flere gange siddet om aftenen og leget med trylledej.

Men den anden dag fandt jeg en som gerne ville lege med. 
Niclas og jeg fik os en rigtig hyggelig eftermiddag til at gå med klovne, prinsessen på ærten og andre hyggelige ting. 

Jeg har prøvet en del forskellige opskrifter, men der er en opskrift som jeg må indrømme bare er den bedste. 



Her har vi Niclas som er i fuld gang med at blive inspireret af de fine bøger jeg havde lånt på biblioteket om trylledej.


Her har vi så Niclas igang med at lave en figur af trylledejen.


Og her har vi mig igang med at lave en klovn i trylledej.


Når man arbejder med trylledej kan det være en fordel at klippe noget bagepapir ud i stykker som passer nogenlunde til den størrelse figur man laver. På den måde skal man ikke til at tage figuren af papiret og flytte det over til noget nyt papir. 

Hvis man skal bruge "lim" til at samle delene på figurene kan man bruge vand. Det har lidt samme funktion. 
Til at forme med kan man bruge knive, sakse, små grill pinde, klejne rulle, kagerulle, og hvis man skal lave hår er en hvidløgspresser virkelig god. 


Her har vi Niclas i fuld gang med at male grisen.


Dette er Niclas' spejder gris og Prinsessen på ærten.
Hans gris fik nogle øjne som kan rulle. 
(De kan købes i Panduro Hobby klik HER )


Dette er min nisse pige i et vindue. Jeg lavede et hjerte i trylledej som jeg har hængt i hendes hænder. Jeg lavede desuden "glasset" i vinduet med husblas. Det giver samme gode effekt som en glasrude i et vindue.


Således endte min klovn med at se ud. Jeg havde købt nogle små filt kugler i Søstrene Grene for 8,71 kr. og "trak dem på" et stykke ståltråd. Det blev limet fast bag på klovnens hænder med en limpistol. 

Alle figurer er malet med acryl maling. 

  

Denne skytsengel er ikke lavet samme dag som Niklas og jeg legede med trylledej.
Den er dog også lavet i trylledej og malet med acryl maling. 

Jeg syntes min mor fortjente en lille skytsengel så den har hun fået. 
Min kæreste syntes dog at det ligner en pige der ligger på et spejlæg :) 

1 kommentar:

  1. Hvor er jeres figurer flotte, Niclas er bare dygtig. Men han har haft en god hjælper.

    SvarSlet